Overslaan naar inhoud

duurzame (tweedehands) geboortelijsten


NEST werkt op basis van kwalitatief tweede(k/h)ands in combinatie met duurzaam nieuwe spullen de meest unieke geboortelijsten uit. Al dan niet aangevuld met handgemaakte, gepersonaliseerde items.  Tegen overconsumptie, met eerlijke begeleiding samen op zoek naar het ideale startpakket!

Benieuwd hoe dat werkt?


Week 0-20: Info / aanvraag geboortelijst

Zwanger? Proficiat! Maar ook erg spannend... Logisch, want dit is allicht dé meest ingrijpende gebeurtenis van je leven. En daar gaan we niet licht over. Daarom zien we elke lijst als een stukje 'maatwerk'. En net daarom is het belangrijk je aanvraag zo vroeg mogelijk te doen. Want hoe meer tijd wij hebben om je lijst samen te stellen, hoe preciezer we dit kunnen doen. 

"HELP! Er komt ineens zoveel op ons af..."
Vaak word je in deze periode overstelpt door goedbedoelde -soms tegenstrijdige- tips en adviezen. Als toekomstige ouder(s) zie je door de bomen het bos niet meer. Het aanbod babyspullen is ook zó overweldigend groot! Wat heb je echt nodig en wat zijn eerder leuke hebbedingen? We helpen je graag op weg in onze INFOSESSIE:

Tijdens een online meeting krijg je alvast alle uitleg over hoe we te werk gaan, wat wij precies aanbieden en wanneer je je spullen ontvangst.  Deze infosessie wordt maandelijks georganiseerd, in groep. Dat is gezelliger en vaak heel leerrijk want jullie zitten in hetzelfde schuitje, met vaak dezelfde vragen en twijfels. We nemen tijdens dit gesprek uitgebreid de tijd om jullie vlot doorheen het eindeloze gamma babyspullen te praten. Want die heb je lang niet allemaal nodig! Vanuit onze missie om duurzame lijsten te creëren, is het allerminst de bedoeling je zoveel mogelijk spullen aan te smeren. Zonder je te laten verdrinken in overaanbod trachten we een zo compleet mogelijk overzicht te geven van de meest essentiële spullen, Verder lichten we ook de voor- en nadelen van tweedehands toe:

Welke spullen koop je toch beter nieuw en welke items vragen een bijzondere controle vooraleer je ze veilig kan hergebruiken? Zo voorkom je miskopen, kan je gericht op zoek en spaar je handenvol (weggesmeten)  geld en tijd uit.  

Voor deze opstart wordt €125,- gerekend.  Na de infosessie bezit je alle nodige kennis om zelf aan de slag te gaan! Maar waar wij echt het verschil willen maken: WIJ BLIJVEN DOORHEEN JE GEHELE ZWANGERSCHAP PARAAT, voor ál je vragen! En neem het van ons aan: deze persoonlijke begeleiding is onbetaalbaar!


Het blijft echter een stevige en tijdrovende klus om alle spullen zelf uit te zoeken, te verzamelen, op te knappen/poetsen/voorwassen, in een schenkbare (online) lijst gieten, ... . Dus ontbreekt je de tijd, zin of energie om hier op eigen houtje aan te beginnen? Wil je zeker zijn dat alles mooi als één geheel matcht?  Dat helpen wij je met plezier verder! Bovendien vervalt de kost van deze consult vervalt wanneer je een lijst t.w.v. min. €1000,- aanlegt. De betaling geldt dan enkel als waarborg en bewijs van jullie keuze voor een NESTlijst maar wordt integraal terugbetaald bij de afrekening van je geboortelijst. 

Toch nog twijfels/vragen over onze werking? Liever eerst kennismaken?
Aarzel niet om ons even op te bellen of spring gerust eens binnen in de winkel!



Expecting parents showing ultrasound images.

Week 20-24: Aanleggen geboortelijst

Helemaal overtuigd van ons concept? Fijn! 

Als alles duidelijk is, jullie zich helemaal in ons verhaal kunnen vinden en besluiten voor een NESTlijst te gaan, kunnen jullie  hier een vervolgafspraak inplannen om je lijst aan te leggen. Tijdens dit verkennend gesprek wordt gepolst naar júllie visie. De stijl, de eisen, de noden, de vragen,... alles moet voor beide partijen duidelijk zijn. Bij een tweede, derde, ... kindje weten ouders vaak al wat voor hen werkt en belangrijk is. Maar elke baby is anders en misschien moet grote broer/zus wel afstand doen van heel wat spulletjes? Ook hierin begeleiden wij graag.

Kortom, we trachten zo'n goed mogelijk beeld te vormen van jullie levensstijl zodat we heel gerichte voorstellen kunnen doen en de juiste keuzes maken passend voor jullie unieke situatie. Indien nodig of gewenst kunnen heel wat items ook getest/gedemonstreerd worden  en delen onze oprechte mening over producten zonder enig commercieel gewin. Vanaf dit moment krijg je een eigen mand in de winkel toegewezen waarin je spullen die bevallen meteen kan reserveren (want -gezien tweedehands- is elk item uniek, dus eenmaal verkocht=weg uit het aanbod). En uiteraard blijf je doorheen het gehele verdere traject steeds welkom om nog 'ns te komen snuisteren, extra spulletjes uit te kiezen en opzij te houden.

Week 24-36: Uitwerking geboortelijst

Onze zoektocht naar de perfecte spullen start. In de mate dat je zelf betrokken wenst te zijn,  houden we je gaandeweg op de hoogte van de vorderingen. Maar vind je het fijn om dit met een gerust hart volledig uit handen te kunnen geven; net zo goed! Je kan er in alle vertrouwen op berusten dat je tijdig alle nodige artikelen in huis zal hebben. 

Naast de materiële zaken, bieden wij ook de mogelijkheid heel wat extra's aan je geboortelijst toe te voegen. Hiervoor werken we samen met zowel gepassioneerde start-ups, lokale makers en mompreneurs die we graag een duwtje in de rug geven. We bieden zo de kans op een voordelige manier kennis te maken met een brede waaier geboorte-gerelateerde diensten. Een aanbod dat de kersverse mama's en papa's tijdens de eerste weken kan ondersteunen of verwennen. Zo kunnen vrienden en familie jullie bijvoorbeeld heerlijke gezonde kraamkost schenken, een draagconsult (welk type draagzak/doek is jullie op het lijf geschreven?), een ontspannende (baby)massage of zelfs geboortefotografie. En wat dacht je van enkele post-natale work-out sessies, samen met je kleintje?


Daarnaast biedt ons eigen atelier de unieke kans om je lijst aan te vullen met op maat gemaakte stuks; decoratie op basis van het geboortekaartje, een bijzonder bedje, een originele speelboog, een zelfontworpen wandlampje, attributen voor de presentatie van doopsuiker, ... . Gezien we hiermee onze lijsten écht kunnen onderscheiden van elke andere standaard geboortelijst, houden we de kostprijs voor deze items bewust zéér democratisch. We vinden het zelf namelijk veel te leuk om samen met jullie deze unieke stuks uit te werken!
Indien gewenst kunnen wij ook helpen bij de totaalinrichting van de baby/kinderkamer. Als gediplomeerd interieurarchitect geef ik graag advies om je huis 'babyproof' te maken en een unieke omgeving te creëren voor je kleintje. 

Week 36: Afhalen geboortelijst


Spannend!! Eindelijk krijg je het gehele plaatje te zien en plots wordt alles wel heel erg 'echt'! 

Eén van de grote voordelen aan ons concept is dat je als ouder 1 maand op voorhand je spullen reeds mag afhalen. Zo heb je voldoende tijd om thuis alles op het gemak te installeren en uit te zoeken. Alles wordt mooi uitgestald gepresenteerd. We overlopen de selectie en geven waar nodig extra uitleg zodat jullie er helemaal klaar voor zijn! Gezien je vele zaken vanaf dag 1 nodig hebt, kan je moeilijk wachten tot ze zullen geschonken worden vooraleer je ze in de winkel mag afhalen... . Ons systeem bespaart je een hoop stress en kopzorgen. Dit impliceert wel dat op de spullen die meegenomen zijn een aankoopverplichting geldt. Je hoeft hier echter geen aanbetaling voor uit te voeren. En gezien dit om de zaken gaat die je sowieso nodig zal hebben, kan dat moeilijk een bezwaar zijn. Schenkers kiezen dus een lijst items die vaak reeds in jullie bezit en gebruik zijn. Nog zo fijn als ze op bezoek komen en ze meteen kunnen vernemen hoeveel genieten jullie al hadden van dat babydekentje, of hoe handig de wipper die ze jou schonken wel niet blijkt :-) 


baby covered with white blanket

Week 37-42: Geboorte

Zo gauw jullie het seintje geven dat de baby geboren is, gaat de lijst online. Op voorhand krijg je als ouder een login om de gehele lijst na te kijken, opmerkingen te geven, een welkomsttekstje te schrijven, foto's  toe te voegen, ... . Via de naam van het kindje en die van mama/papa komt jullie entourage op baby's persoonlijke pagina. Naast een leuk cadeautje uitkiezen, kunnen schenkers ook het geboortekaartje zien, een gastenboek tekenen en de eerste fotootjes bekijken. Ouders bepalen zelf wat en hoeveel wordt gedeeld. Elke lijst wordt voor elke ouder apart gecreëerd. We werken hiervoor met een zeer transparant platform dat op een veilige en overzichtelijke manier hanteerbaar is voor alle partijen. 

Merk je dat de uitleg die je kreeg bij die co-sleeper ondertussen toch wat ver zit? Geen probleem, geef ons een seintje, we blijven voor je klaarstaan!

Week +8: Afsluiting geboortelijst

 

Gemiddeld genomen wordt na 2 à 3 maand de lijst afgesloten. Meestal zijn alle items dan verkocht. We spreken een tweede pick-up moment af waarop jullie alle resterende artikelen kunnen meenemen (bv. eetsetjes, fietsstoeltje, ... zaken die je pas na enkele maanden begint te gebruiken). Jullie krijgen een print-out mee met alle gegevens van de geboortelijst, afschrift van het gastenboek en overzicht van de schenkers. Indien een verplicht af te nemen artikel toch niet geschonken werd, wordt dit van het betaalde voorschot verrekend. Het resterend bedrag wordt teruggestort. 

Met deze keuze heeft je kleintje meteen een duurzame start gemaakt. Als we daarin kunnen verbeteren horen we dat graag! Na afloop zijn we dan ook razend benieuwd naar jullie bevindingen. Een eerlijke en open communicatie is voor ons een absolute prioriteit. Tevreden klanten evenzeer!

Het doet ons altijd óntzettend veel plezier onze NESTkindjes terug te zien, dus spring zeker binnen als je in de buurt bent. 

Bovendien geniet jouw kindje levenslang van 10% korting

woman in white knit sweater lying on bed